Tuesday, October 13, 2009

Kisah PTK

Salam semua, alhamdulillah dapat juga kita bertemu lagi dalam lembaran maya pagi Selasa ni. Hari ni permulaan minggu bagi aku di pejabat. Banyak kerja dah sedia menanti. Kena buat sikit2, harap2 dapat selesai sebelum pukul 5 petang nanti.

Mata pun dah kelabu sejak pagi tadi tengok surat2 atas meja ni. So sekarang curi masa sikitlah untuk update blog. Seperti yang aku beritahu minggu lepas, semalam aku ke Sapura @ Mines untuk exam PTK. Pertama kali aku amik exam ni selepas cukup setahun sah dalam jawatan.

Aku ingatkan soalan susah sangat (merujuk kepada buku rujukan dan latihan yang aku pinjam dari Kak Nurul) tapi rupanya biasa2 aje. Tapi apa ajelah jawapan yang boleh aku berikan oleh seseorang yang tak buat persediaan yang cukup. Nak menyesal pun tak guna sebab exam tu dah pun berlalu.

Meh share sikit pasal soalan. Exam PTK utk PT (Kes) N17 semalam soalan bahagian A dan B merangkumi hampir semua topik yang berkaitan dengan exam. Cuma ada 1, 2 topik je yang tak disoal seperti Komunikasi / Hubungan Interpersonal dan Pengendalian Pengaduan Awam. Yang lain2 semua ada.

Aku pun tak tahu berapa result yang aku boleh dapat. Ikutkan tahap konfiden, aku yakin jawab betul 15 soalan je per 40. Itu pun soalan yang boleh jawab tanpa perlu baca buku (common sense). Selebihnya aku 'bantai' je. Tak tahu nak jawab apa. Padan muka aku sebab tak prepare awal2. Padan muka sebab angkut buku berkilo2 balik rumah tapi pukul 10 malam Ahad baru nak teleku baca. Jangan haraplah!

Oleh sebab soalan PTK kali ni taklah susah sangat seperti yang aku gambarkan (tak susah kalau baca buku & buat persediaan awal), maka aku ambil pengajaran di sini. Walau apa pun result aku nanti, aku betul2 yakin yang aku kena ulang lagi exam ni next year. So untuk tahun depan aku berjanji untuk study betul2 & buat persediaan awal. Sekurang2nya 3 bulan lebih awal, insyaAllah! Seronoknya kalau aku boleh dapat aras IV untuk kedua2 paper macam Along dan Yang. Seronok kan kalau dapat naik gaji?

Oklah nak sambung buat kerja. Daa..

*Aku aim lulus PTK untuk naik gaji. Naik pangkat tu perkara kedua :)

3 comments:

mamaelly said...

elly tak mohon lagi ptk nie..waaaa

Nur Irfan Juezrie said...

gud luck.. ju pun dah apply utk interview n assigment untuk naik aras 4.. sama2 la kita doa agar kita berjaya..yuhuuu..best anjak gaji..

Mak Izz said...

elly - mohon bila dh ready tau. once dh mohon, study betul2. skg ni cuma blh amik 2x aje.

jue - insyaAllah, tp kena study jgk. kalo x study doa berkoyan pn x menjadi. hehe.. gud luck 2 u too!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Terima kasih kerana sudi melawat blog ini!