Friday, October 23, 2009

Jamuan Raya Jabatan 2009

Ini adalah entry terpendam sejak minggu lepas. Tak sempat menyempat nak update cerita. Pagi ni aku curi2 masa sikit untuk update entry pasal Jamuan Raya Jabatan aku aritu. Tengok gambar ajelah ye, malas nak cerita-cerita. Susunan gambar adalah tidak mengikut kronologi majlis, belasah je.


Gambar di atas adalah hiasan backdrop pentas. Dahsyat kan? Jabatan Penerangan ni tak kira acara apa pun, hiasan backdrop memang hebat. Maklumlah, jabatan aku ada 1 division khas yang dipenuhi dengan pereka2 (designer2) berbakat besar. Backdrop adalah hasil kerja Bahagian Komunikasi Visual dan Senireka.


Kelihatan Erin, Lin dan Ruby bertungkus-lumus menyiapkan persiapan terakhir gerai kami - Gerai MKK (Media dan Komunikasi Korporat). Oh ye, gerai kami menghidangkan menu Nasi Dagang, Koktel dan aneka kuih raya. Koktel mendapat sambutan yang sangat memberangsangkan sampai kena bancuh 2 kali :)

Gerai kolaborasi antara GSPI (Gerak Saraf dan Pengurusan Isu) dan BTM (Bahagian Teknologi Maklumat) yang menghidangkan menu kuih-muih tradisional, aneka kek dan kerepek. Tengok hiasan gerai, ada umph! tak? Selain dari menjamu selera dan merapatkan ukhuwah sesama staf, majlis jamuan raya ini juga turut mengadakan pertandingan gerai tercantik. Setiap bahagian telah diamanahkan untuk membina gerai masing2 mengikut menu yang telah ditetapkan lebih awal dalam mesyuarat (siap bermesyuarat okeh). So bahagian masing2 pun jenuhla bersaing menghias gerai. Gerai sape paling cantik dan menarik. Nak menang hamper besar woh... (dan yang paling penting nak menang sorak! Hehe)


Persiapan demi persiapan. Sangat happening ok! Sehari sebelum dorang dah start angkut kerusi meja & hias gerai. Semangat... Kaum Adam turut tidak terkecuali.


Yezza.. tuan punya blog harus enterprem. Konsep raya tahun ini dan tahun lepas adalah hijau. Tudung hijau, baju hijau, dan eyeshadow harussss hijau. Lihat badan mak Izz yang telah naik beberapa kilogram kerana sangat tawaduk meraikan Syawal :) *Takkan Ramadhan je kena tawaduk..


Kaum kerabat sedang enak menjamu selera. Satay adalah menu gerai bahagian KPK (Khidmat Pengurusan dan Kewangan). Untuk mengelakkan ada kaum kerabat yang tidak dapat menikmati hidangan satay kerana telah habis (satay adalah menu paling popular dan paling cepat habis dalam mana2 jamuan sekalipun) maka bahagian KPK telah mengambil langkah bijak iaitu seorang staf hanya layak mendapat 5 cucuk satay sahaja (ini untuk golongan bukan VIP) Golongan VIP yang dapat duduk di meja bulat tu aku tak tau. Erm.. 5 cucuk pun kira ok aper. Kenyang gilos dah tu. Satay adalah satay ayam, daging dan perut. Nyum.. nyum..


The crowd! See.. very crowded. Inilah Dewan Bestari tempat kami berhimpun time Perhimpunan Bulanan or ada acara2 rasmi. Time jamuan raya ni je penuh sesak u ols, selalu sunyi sepi je. Especially time ceramah agama. Banyak benor kerusi kosong. Yang ni mak Izz malas nak komen ok :P


Tak lupa persembahan nyanyian dari artis PENTARAMA (artis berjadual yang sign kontrak dengan Jabatan Penerangan) Dorang ni menyanyi untuk acara-acara rasmi kerajaan. Makan gaji bulan2. Macam kerja kerajaan juga cuma statusnya kontrak. Sedap ke tak suara dorang? Okeylah... ada sedap, ada suam2 kuku. Yang pasti, tetap menghiburkan... Nampak kat tepi depan pentas tu? Iye, itulah hamper yang dinanti2.

Okey deretan bekas2 comel berbalut renda2 biru dan purple ni adalah aneka kuih raya di gerai kami. Bekas kuih raya sponsored (dipinjamkan) oleh Kak Nurul. Kuih2 dalam tu masing2 bawak. Luak la juga sikit2.


Inilah Koktel yang aku cerita kat atas tadi. Dapat sambutan yang sangat argh... dahsyat u ols. Resepi oleh Kak Nurul juga (our chef merangkap peniagawati berjaya).


Yang ini pulak adalah gerai minuman hidangan bahagian KPK. Ada air oren, air masak (penting ni tau) dan paling besh ABC ma... ayaq batu campoq! Tapi aku tak pekena pun ABC ni. Sebab tahu hidung jenis tak tahan minuman sejuk, cepat selsema (srettttt.. sambil menyedut sesuatu yang baru keluar daripada hidung)


Menu kek-kek dan kuih-muih. Owh dahsyat.... (sambil mengira2 kalori)

Cantik mulus je kek ni kan. Kek ni adalah hidangan bahagian PDN (Penerbitan Dasar Negara), sumbangan KLCC. Aku tak merasa pun kek ni sebab aku dah naik pejabat sebelum sempat dorang potong. Tak apelah, kurang sikit tepek2 lemak kat perut nih.

Okey tu jelah gambar yang sempat diambil. Majlis panjang lagi tapi sebab bateri kamera dah kong tak dapatlah snappy2 lagi. Kesimpulannya jamuan raya tahun ni tetap best seperti tahun2 terdahulu. Bagus juga jabatan buat sekaligus macam ni jamuan raya, kira takla perut aku padat hari2 dok mengisi makanan je :) Oh ye, keputusan gerai tercantik adalah jatuh kepada....... Bahagian PDN yang menghidangkan kek seketoi tadi dan mi kari yang super lazat. Aku takde pulak amik gambar gerai dorang, heheh. Honest aku cakap, gerai bahagian aku lagi cantik (sedikit perasan) tapi tak menang sebab takde konsep. Gerai PDN ni berkonsepkan 1 Malaysia, jadi bahagian doranglah yang dapat menjulang hamper pujaan qalbu itew.. dan paling best dapat menang sorak.. yahoo!! (untuk warga PDN).

Sekian sahaja entry bergambar Jamuan Raya Jabatan 2009 kali ini, jumpa lagi tahun depan (kalau aku masih di sini la, rasa macam nak tukar tempat kerja je..)

Ok chow!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Terima kasih kerana sudi melawat blog ini!