Thursday, October 8, 2009

Cerita Raya 2009 Part III

Semalam sangat sibuk sampai tak sempat tulis blog. Cerita raya pun belum update lagi walaupun hari ni dah pun masuk 19 Syawal. Sebelum cerita raya aku basi, meh aku sambung cerita tu.

Hari Raya Ke-3 sepatutnya kami beramai-ramai menghadiri majlis perkahwinan Poi (my cousin) di Tasik Gelugor, Penang. Tapi malangnya majlis perkahwinan telah dibatalkan lebih awal sebab ibu mertua Poi tak sihat (btw ibu mertua Poi dah kembali ke rahmatullah Selasa minggu lepas, al-fatihah untuk roh arwah). Jadi kami tukar plan untuk beraya ke rumah saudara mara yang agak jauh sikit di Selama dan Gunung Semanggol.

Pukul 11.30 pagi bertolak, selepas Zohor baru sampai di Selama (Selama Perak bukan Kedah) Kami beraya rumah Pak Ngah (sepupu mak). Yang specialnya rumah Pak Ngah ni dibina atas 1 tapak tanah yang turut ada rumah Pak Long (abang sulung Pak Ngah) dan rumah Pak Su (adik bongsu Pak Ngah). Maka dapatlah kami beraya ketiga2 buah rumah dengan sekali trip. Seronok sangat jumpa dorang semua sebab dorang ni antara sepupu2 terapat mak. Masa dorang bujang & baru2 kawen dulu, dorang rajin datang melepak kat rumah kitorang di Cheras tu. Masa tu aku budak2 lagilah, zaman sekolah rendah, zaman berhingus (isk manade hingus, xde2). Masa aku zaman remaja, anak2 dorang masih bayi dan kanak2 tapi sekarang semua dah besar panjang, dah bujang & anak dara. Yang dah bekerja pun ada. Hamboi.. terasa tua sungguh aku.

Pas sembahyang Asar baru gerak ke rumah Opah Wan (adik opah no. 5) di Gunung Semanggol. Lepak2 je sambil tengok Glamour Raya kat Astro, pas Maghrib bertolak pulang ke rumah opah. Woh.. letih yang amat. Perjalanan jauhla katakan. Actually takdela jauh sangat, makan masa 2 jam je. Tapi sebab jalan tu bengkang-bengkok macam ular kena palu, tu yang rasa sengal2 badan & pening2 kepala. Hehe.. penangan rayala katakan! Malam tu mak beritahu yang esok petang Khamis nak balik KL dah. Aku pun menggedik nak ikut mak balik KL jugak walaupun plan asal nak balik KL hari Sabtu. Yelah, dah puas pun beraya dengan opah & sedara mara di kampung. Nak la merasa beraya dengan saudara mara di KL pulak.

Pagi esoknya kami tidak ke mana2. Duduk di rumah sahaja sambil packing beg untuk pulang ke KL. Muka opah dah keruh je tengok kami bersiap2. Kasihan opah. Tapi apakan daya. Yang datang pasti pergi.. Yang bekerja kena pulang.. (cewah2 memandai je aku. Turn aku jadi opah esok mesti sedih gila babas punya). Actually petang tu pukul 3 ada family gathering keluarga aku (Keluarga Haji Taib). Haji Taib ni moyang aku iaitu bapa kepada arwah atuk aku (arwah atuk pun aku tak pernah jumpa sebab atuk meninggal tahun 1980 ke.. 81 tak ingat pulak) Aku belum dilahirkan lagi masa tu occay. Sebab tu aku tak ingat (alasan). Dalam hati meronta2 nak pergi gathering tu tapi mak cakap takyahla.. lain tahun je kita pergi. Kena balik awal ke KL untuk elak jem. Yolah mak! Saya yang menurut perintah.

Kata je nak balik KL tapi confirmla ada episod singgah menyinggah kan. Dah alang2 on the way, wajib la menyinggah rumah sedara mara sepanjang perjalanan balik tu. Eh itu kejap lagi jelah aku cerita. Ada kerja sikit nak buat ni. Tapi sebelum aku stop, meh jamu mata tengok gambar kami masa masa hari raya. Tak banyak pun gambar yang ada masa raya haritu, apa taknya, aku sorang je terkial2 nak amik gambar raya buat kenangan, tapi yang lain2 buat dek je. Susah betoi tau nak dapat kerjasama. Nak reportlah dengan geng wonderpet, "Family i susah betul nak beri kerjasama. Kesian i kan? Padahal semua kanak2 tahu yang kerjasama tu penting. Betul tak wonderpet?"

Gambar2 kat bawah adalah gambar malam raya.


Izz khusyuk dan tawadu' mendengar takbir raya dari masjid. Siap pakai kopiah baru yang aku beli kat Pasar Tani tepi sungai. Nampak Liona tak kat celah tangan Pak Long (Pak Long non stop jaga Izz masa kat kampung). Raya2 jugak, Liona tak dilupakan.



Zaid (umur 5 tahun) tengah seronok giler lepas gian main bunga api kat bawah rumah. Tak sedih & teringat langsung dekat mak ayahnya yang tak dapat pulang beraya kerana bekerja. Budak2 la katakan. "Umi dengan ayah? Owh.. dorang tak balik raya kena kerja" Sob..sob..(nada sedih) Tiba2.. "Bunga api? Yahooooooooooo...!!"



Budak baju biru (nama Dian) tak dapat main bunga api sebab dia perempuan. Hanya mampu jenguk dan tersenyum dari dalam pagar saja. Kasihan.. tapi dia redha sebab mummy dengan abah dia 'Singa Jadian'. "Don't mess with abah & mummy ok!" kata Dian dengan hipokrit.



Pakcik2 Izz yang tersayang. Hamboi2 badan masing2 mantop ye. Kihkih.. inilah sebahagian keluarga BESAR kami. Dari kiri senyum kontrol, Meer (adik aku yang bongsu no. 7), yang tengah senyum sampai pejam mata tu Yang (abang aku no. 3) dan yang paling kanan senyum cimpul tu En (adik bawah aku no. 5) Aku pun pelik kenapa dorang tiga2 senyum lebar ar? Mungkin kalau senyum camtu bajet handsome lebih kut (hahaha) Aku jahat...

Ni gambar last untuk malam raya. Of coursela gambar abah dan Izz (dorang bestfriend sekarang. Aku sudah terkeluar dari geng) di hot spot rumah opah, tangga antara anjung dan serambi. Aku pun banyak amik gambar kat sini masa dolu2. Kenangan beb!


And seperti yang diberitahu awal2 tadi, aku tak bergambar pun malam tu. Takpe.. lagipun kata bergambar untuk kenangan. Haruslah gambar2 orang lain kan yang nak disimpan jadikan kenangan. Gambar sendiri nak buat haper? (ayat kaber.. sebenarnya hati sedey beb, pilu.. hohoh!)

Esok cerita lagi. Daa...

1 comment:

ena said...

Wahh dah bujang meer ye, en ngan yang pulak maintain je dari dulu...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Terima kasih kerana sudi melawat blog ini!