Wednesday, July 8, 2009

Pengalaman Bersalin Part IV - Akhir

6 Mac 2009, Jumaat, 4.40 petang

Aku dah start sakit kuat. Maha kuat. Ini betul2 punya sakit. Bukan sakit yg macam tadi. Menggeletar seluruh badan dari kepala sampai ke hujung kaki. Sakit kat bahagian belakang dan pinggang, subhanallah! Tak dapat nk diceritakan. Aku bagitau nurse, dah sakit sangat ni. Tak tahan dah. Dia selak kain aku dan tengok. Ok2 saya panggil doktor sekarang. Masa tu kalau tak silap 2 kali contraction yang betul2 kuat datang. Baru 2 tapi dah tak tertahan sangat. Masa sakit yg amat ni, automatik kita akan rasa nak teran sesuatu. Ramai orang kata rasa teran mcm nak buang air besar tapi yg aku rasa mcm nk meneran sesuatu yg sangat besar (baby la kan) sebab benda yang nak diteran tu kt bahagian depan bkn kt bahagian belakang (hehe). Doktor pn sampai then check tengok2 serviks aku betul2 dh buka 10cm. "Ok fully open, 10cm. Adha, bila contraction datang, awak teran ye. Teran sekuat2nya" Ok aku pn tunggu contraction datang. Masa ni mmg dh dkt2 sangat sakitnya. Tak tunggu lama dah.

Sakit datang je, Bismillahirrahmanirrahim aku try teran. Emphhhhhhhhhh..... Aku try meneran tanpa mengeluarkan suara tapi tetap jugak bunyi sket2, punyala byk guna tenaga. (Tapi kawan2 jgn keluarkan suara masa teran tau, sebab nanti guna tenaga yg banyak) Masa ni aku perasan cm ada cecair yang panas je keluar dari bawah (aku tau tu darah, doktor gunting bahagian bawah tu nk mudah keluarkan baby) Tapi honestly aku cakap, langsung x rasa sakit cuma rasa hangat je sbb masa tu mmg dah sakit gila babas kan. Aku teran sekuat2 hati. Emphhhhhhh.... Doktor2 & nurse2 kat ctu semua bagi galakan. "Lagi Adha, lagi. Lagi! Teran lagi panjang2. Lagiiiiiiiiiiiiiiii" Wah, rupa2nye kena teran panjang2. Tak sangka kena teran selama dan sepanjang ini. Tiada siapa mention kat aku sebelum ni. So aku pn terannnnnnnnnnnnnnnnnnnn sampai nk putus2 nafas dh. Aku ingat nak berhenti dah, sebab dh tak larat, nak tarik nafas pulak. Doktor cm dh perasan dia kata "Lagi Adha lagi........ dh keluar dh ni dahi baby awak, 1/4 drp dahi baby awak." Ar apa? Punyela penat aku teran tadi.. punyela panjang tp baru nmpk 1/4 bahagian dahi? Frustnye. Hahaha... ok takpe2 mari kita meneran. Aku tarik nafas and terannnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn lagi.

"Lagi Adha lagi............. lagi................" Punyela bersemangat doktor2 & nurse2 kat situ. Aku mmg kagumla dgn usaha dorg. "Ok2 dh sampai hidung baby. Teran kuat lagi Adha" Aku pun terannnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn lagi. "Ok dah keluar kepala. Yes, bagus... awak bagus... ok sekali Adha last punya teran. Teran sekuat hati awak, last teran kita nak tarik baby keluarkan" Wah... terus aku bersemangat waja. Tapi tiba2 contraction aku dh habis. Alamak, dh tak sakit. Adakah aku patut bagitau doktor? Adakah patut aku teran je? Alamak, kalo lama2 leher baby tersekat kt bawah tu, tak ke nanti kesian kt dia. So walaupun contraction mcm dah takde, aku try gak teran. Demi anakku, aku sanggup. Aku tarik nafas, giler2 babeng aku terannnnnnnnnnnnnnnnnnnnn. Teran yg paling kuat sekali jauh lebih kuat dari yg aku teran mula2 tadi. Paling kuat sampai telinga aku pekak seketika. Aku dpt rasa doktor tarik kaki baby & terasa sesuatu yg besar, berlendir, berjeli keluar dari bawah. Alhamdulillahhhhhhhhhhh.... lega yang teramattttttttttttttt sgt (ms doktor tarik baby tu blh baca doa waktu bersalin. Alhamdulillah aku sempat buat & x lupa pulak time tu) *hafal siap2 beb.

Doktor yang sambut anak aku ialah Doktor Alina, doktor yang monitor kes aku dari awal aritu. Alhamdulillah, rezeki baby nak disambut oleh doktor kalo tak selalu nurse midwife je yg akan sambut. Mmg terasa lega yg amat sgt. Doktor pegang kaki baby secara terbalik & tanya boy ke girl. Hehe.. boy. Masa tu baby kaler biru pucat2. Badan penuh dengan lendir. Farizal mmg takot masa tengok tu. Dia ingat baby tu sakit sebab kaler biru. Rupa2nya mmg kaler baby baru lahir gitu. Haha.. Nurse bersihkan baby. Aku tengok dia iras sape ye? Rambut confirm ikut Farizal. Tapi mata & pipi dia. Argh.... mata bulat. Pipi tembam cm aku. Hahaha... aku dgr doc & nurse ckp2 baby aku lahir pukul 5.15 ptg & berat dia 3.14kg. La... 3.14kg je ke? Mula2 dulu doktor estimate baby aku bsr around 3.4-3.6kg. Tapi baby aku saiz biasa je and kalo ikut keturunan belah aku, baby aku dikira kecik. Sebab sejarah keluarga semua baby pun 3.5kg ke atas. Alhamdulillah... baby mak x berapa besar, so mudahla mak teran. Semua tu kuasa Allah kan. Alhamdulillah sangat2 aku berjaya lahirkan Izz dengan hanya 5 kali teran dlm 1 contraction yg sangat panjang (syukur padaMu Ya Allah) Then sume doktor & nurse keluar skjp utk bagi masa kualiti utk kami bertiga, aku, Farizal dan baby. Farizal x putus2 cium aku dan baby. Azan dan iqamatkan baby then suapkan air zamzam dan calit sket manisan kurma kt lelangit baby sambil doa mohon baby kami jadi anak yg sihat dan soleh...

Dlm hati dok fikir. Oh ginilah rupanye sakit bersalin ye. Iewww... seriau. Adakah aku mampu nk rasa lagi sakit bersalin ni dalam bbrp tahun lagi? Takpe, nanti aku lupala sakit ni (hahaha). Aku ingatkan dh selesai. Lum lagi, yg dh digunting perlula dijahit kan. Masa ni doktor suruh Farizal keluar. Sebelum jahit, doktor suntik ubat bius dulu. Adala rasa nyilu2 sket tapi takpe. Boleh tahan. Then proses menjahit semula utk 3 lapisan. 2 lapisan dalam x rasa sakit tapi lapisan luar tu ada rasa sakit sket2. Tersentap2 jgk badan. Tapi takpe, sabarla byk2 ye. Semua ibu2 pn rasa benda ni. Abis dijahit pukul 6. Then doktor nak keluarkan darah2 beku kt dalam rahim. Guna tangan je tau! Aku terkejut sbb kenapa ps jahit baru nak seluk & buang darah beku. Cm seriau2 jgk sebab pas jahit bawah tu mmg terasa ketat yg amat. Pukul 6.15 setel sume. Nurse bagi uniform wad untuk ditukar. Then nurse bagi makan roti & milo untuk tambah tenaga. Aku pulun abes sbb lapar. Kehkeh.. (tak lapar pn mmg berselera je mkn) Masa aku dijahit & makan tu baby aku x bhenti2 menangis. Amboiiiiiii.. kuatnye suara. Kalah baby2 lain.

Lepas baby dh bersih (tapi takla bersih sangat, kt rambut still ada tompok2 darah. Takpe, balik umh nanti blh bersihkan. Sapu baby oil, berkilat harum rambut anak mak nanti) Bila dah abes makan, nurse bagi baby kt kita untuk disusukan. Gelojoh je baby mak hisap. Yelah.. lapar agaknye sbb dari pagi tak makan. Pukul 7 nurse tolak katil aku masuk ke labour room. Nurse cakap "Time tak pening kepala, turun katil ye" Aku mmg x pening langsung. Tapi seriau jugakla sebab yg bawah tu baru dijahit, pastu nk turun dari katil labour yg agak tinggi. Ok, dh naik atas katil & baring, nurse letak baby kt sebelah aku. Baby diam je time ni. Bestnyeeeeeeeee... aku dah ada baby......... aku dah jadi mak...... Alhamdulillah syukur sgt.

Keluar dari labour room aku dh nampak Farizal tersengih. Sukala tu dh jd abah. Sibuk je dgn hp dia sms kwn2 sana sini. Takpelah, kasi chance kt Farizal. Gumbira sgt tu. Then katil ditolak ke wad. Sampai kt wad aku tak tahan sangat nk terkucil. Ya Rabbi... mcm mana ni? Dhle bawah tu baru jahit. Tangan ada botol drip lagi. Argh... dengan kesukaran aku berjaya juga melepaskan hajat. Hihi... Pukul 8 mak dgn ayah sampai jenguk cucu lelaki sulung dorg ni. Mak siap bawak bantal baby, wah... dasat. Malam tu aku jaga baby sendiri. Breastfeed dia. Dia baik.. ps menyusu dia tdo. Tak banyak ragam masa kt hospital. Sepanjang malam aku dok sms kawan2 sampai pukul 1 lebih baru tertido. Tdo sebagai seorang ibu (cewahhhhhhhhh, poyo sket)

Esok pagi doc check2 aku, check2 baby sumenya normal alhamdulillah. Pukul 11.30 pagi dh boleh balik rumah. Yahoooo..........!!! Macam tulah cerita pengalaman bersalin aku. Begitu bermakna, bukan hanya utk aku tapi juga utk semua ibu2 dalam dunia ni. Pengajaran untuk aku, kita kena kutip ilmu & pglmn bersalin kawan2 kita esp yg bersalin di hosp yg sama kta nak bersalin. Mudah sbb kta dh dapat gambaran sket2. Takdela terkejut sgt kan nanti. Pastu sebagai client hospital tu, kta toksahla demand lebih2. Apa yg aku nampak, walaupun aku bersalin di hospital separa gomen, tapi layanan bagus. Superb! Kalo kta tak mintak lebih, kta pn rasa semua cukup kt hospital tu. Yg penting banyak berdoa kat Allah, permudahkan segalanya. Izz hanya diberi nama selepas beberapa hari dia lahir sbb aku x confirm lagi nama dia ms bersalin tu. Sebab tu sepanjang kt hospital aku dok panggil dia, baby... anak mak... Hahaha. Ok oleh sebab cerita ni dah abes, marilah tatap wajah MUHAMMAD IZZ HARIS (yang terpuji, kekuatan, pengawal dan pelindung)) sewaktu baru2 lahir dulu.





Gambar2 kat atas adalah gambar2 Izz masa kat hospital. Tak banyak gambar pn time ni. Tapi bolehlah buat kenang-kenangan. Sekarang Izz dh pun cukup 4bulan. Kenangan manis mak 6 Mac 2009 mak takkan lupa sampai bila2 Izz. Jadi anak yg baik tau, dengar cakap mak dan abah. Sob..sob.. terharu la pulak. Ok kawan2 tamatlah cerita pengalaman bersalin aku. Nanti rajin2 korang cerita la pengalaman korang pulak ye ^_^ Tata...

4 comments:

lynaleng said...

fuhhh abis gak citer nih..hehehe

Nur Irfan Juezrie said...

fuh.. kecut perut dgr cite akak..

Madam Hana said...

kuhkuhkuh..
baru kau tau camne raSa yer..
aku ni pk 45 belas juta kali nak tambah no 3 ke tak .. ( no 3 merujuk ke anak ku yg sulung - cik sara & en.umar).

Sis Rose said...

salam.. hye adha,
thanx for the compliments. actually kak lyn pun ader bg tau pasal adha nk tengok blog. nohal punyer. atleast ader gak yg singgah. blog ni kak lyn ngan aziera je yg tgk. saya baru je buat blog tupun aziera yg ajar. saya pun rajin surf blog awak. interesting. lagi2 part bersalin tu. terujer... sy takde pengalaman, bile bacer sampai abis ngeri plak rasenyer... heheh tapi apepun tq n salam perkenalan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Terima kasih kerana sudi melawat blog ini!