Friday, June 10, 2011

Main Pasir

::Story Telling by Izz Haris::

Assalamualaikum wbt

Hari ni Izz bercerita bagi pihak mak. Mak pergi kerja. Kesian dekat mak selalu takde masa untuk tulis blog. So kali ni Izz tolong. Semua baca apa yang Izz taip ni k.

Bulan lepas kami sekeluarga balik kampung abah di Pahang. Abah bawak kami ikut jalan baru melalui Temerloh terus tembus di Jengka (berapa ntah). Jalan dia lebih pendek berbanding jalan biasa yang kami lalu. Abah suka sebab dia tak perlu drive lama2. Mak tak suka sebab mak cakap tak dapat tidur lebih lama lagi dalam kereta (eh ye ke mak?). Maafkan Izz kalau Izz salah sebut.

Izz suka balik kampung! Ada atuk.. ada nenek.. ada Ateh.. paling Izz suka ada kokok dan ucing. Erm.. mak cakap kokok tu ayam. Ucing tu kucing. Tapi lidah Izz ni selalu tersalah sebut. Mungkin sebab umur Izz baru 2 tahun kut. Maka banyak kosa kata yang mak ajar Izz belum mampu lagi ikut. Mak jangan putus asa ajar Izz tau! InsyaAllah tak lama lagi mesti Izz pandai sebut mak. Yang penting, mak kena sentiasa ajar Izz.

Nak tahu apa aktiviti Izz bila balik kampung? Izz ringkaskan dalam bentuk list ye.

1) Borak2 dengan atuk sampai atuk tak boleh tidur (sorry tok...)
2) Jalan2 kat laman luar dengan nenek dan tengok kokok eh ayam.
3) Ikut atuk pergi kedai naik motor. Best!!! Paling best time atuk belikan aiskrim cornetto. Alhamdulillah..
4) Lari2 dalam rumah ke depan ke belakang (Izz rasa macam lari 1 padang sebab rumah atuk LUAS)
5) Kacau kucing dari jauh tapi bila dekat Izz takut sangat! (Kucing tu cakar Adik Anah beberapa kali sebab tu Izz takut)
6) Makan tak berhenti. Rumah atuk banyak makanan sebab tu Izz asyik makan. Makanan fav Izz adalah keropok ikan kaler merah. Sedap!
7) MAIN PASIR - mesti ramai nak tau macam mana aktiviti Izz main pasir kan?







Tak sangka senyap2 mak ambil gambar Izz tengah main pasir. Izz tak sedar langsung! Mak suruh Izz berhenti main. Izz tak nak. Mak cuba panjat nak dekat dengan Izz. Alamak... habislah mak dah datang. Cepat2 Izz kaut  pasir guna tapak tangan pastu Izz baling dekat mak. Mak cuba elak. Tiap kali mak datang dekat, Izz baling pasir, mak elak lagi. Hihihi.. Izz rasa kelakar! Izz ketawa dekah2.  Mak nampak macam marah. Izz tak kira, Izz taknak berhenti main. Dekat rumah Klang manade pasir macam ni. Dekat rumah opah pun takde. Tiba2 mak hilang. Mak masuk dalam rumah. Yeay... boleh Izz sambung main pasir.

Tak sampai 5 minit Izz nampak abah keluar dengan mata terjegil marah. Dekat tangan abah ada batang penyapu. Woh... abah nak buat apa ni? Papppp!!! Kena sekali kat punggung Izz. Memangla Izz pakai pampers tapi tetap sakit tau... huhuhu... Izz nangis kuat2. Sampai hati abah pukul Izz dengan batang penyapu. Apa salah Izz???

Eh oklah, kejap lagi mak balik. Izz nak tidur dulu nanti pukul 6 Izz boleh main dengan mak tanpa rasa mengantuk.  Nanti Izz cerita lagi ye. Bye-bye!

7 comments:

Anonymous said...

baru umur 2 tahun dah kena bantai guna batang penyapu ke????? ishhh..tak patut la macam tu..nak ajar anak, ada caranya..umur sekecil macam tu, apa la yang dia faham..jangan jadi macam dalam cerita Juvana sudah la ye..selisih malaikat 44..

Mak Izz said...

cik anon - acah2 je pukul. takdela kuat pun, tp bdk2 kan. bila dilarang, melalakla kuat2. selisih jgn tak selisih :)

~AZALEA~ said...

Tak kira cara n gune ape pun utk memukul, yg penting niat kita adelah utk mengajar... dulu sy ms kecik selalu jer kena pukul ngan penyapu, batang pancing, ekor ikan pari dan rotan jgn citerlah... tp Alhamdulillah, dh besar ni sy menjadi 'manusia' dan bukannya 'orang'...

Mak Izz said...

lea - kita serupa.. kita serupa.. sll gak kena pukul ms kecik2 (xdela nakal pun tp sbb mak akak tegas orangnye) alat bantaian berupa tali pinggang, penyapu, hanger, rotan, bulu ayam (dan apa2 jelah yg smpt mak akak capai)

tapi... akak fhm maksud cik anon tu and akak setuju pun. umur 2thn masih terlalu kecil, x sesuai lg jdkan batang penyapu sbg alat tunjuk ajar. Nabi Muhammad SAW pun kata pukul anak2 yang tidak mengerjakan solat pada usia 10 tahun. kita dulu pn rasanye mak pukul start umo 6 thn kut (ingat2 lupa). kecik2 besor 2-3thn x igt pun kena pukul, mcm mana dorang nk dpt pengajaran? dpt sakit je (cian kt dorang kan).

sy insan yg lemah, masih belum cukup ilmu di dada untuk didik anak dgn cara terbaik (mungkin tidak tahu apa cara terbaik) tapi sama2lah kita saling menambah ilmu, saling menasihati dan saling menerapkan nilai2 murni dalam kehidupan seharian (apakah?). dunia sekarang mmg mencabar, byk dugaan & pengaruh, tak macam kita dulu2 yg boleh dibanteras dgn pukul2 manja gitu (manjakah?) oleh ibubapa diselangi nasihat bertubi2 (waktu mak sapu minyak kat luka birat kena pukul). zmn sekarang wallahualam.. kita cuba cara masing2 yg dirasakan terbaik dlm mendidik anak dan tidak putus2 berdoa agar anak2 kita jd khalifah yg baik dan bergelar manusia bkn org.

x gitu cik anon dan lea? sekadar pendapat, kalo salah harap maafkan. *chill bebeh :)

ummirayyan said...

hahhaha..macam2..
ikut le cara mak ayah nye yang mendidik yer..mak ayah nye lebih memahami..lantak p la nak balon ngan batang penyapu ke getah paip ker..anak diorang kan..

Mak Izz said...

ummirayyan - setuju :)

ummirayyan said...

hehhehehe...gud..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Terima kasih kerana sudi melawat blog ini!