Tuesday, September 21, 2010

Warded Again

Aku memang tak pernah bercerita dalam blog tentang kesihatan mak akhir-akhir ni. Bukan apa, biasalah orang tua. Kadang2 sakit dada, lenguh sendi, sakit lutut dan sebagainya. Lebih2 lagi mak memang pengidap diabetes sejak 20 tahun dulu. Lemah-lemah badan selepas bekerja lebih sikit memang perkara biasa. Maklumlah musim hari raya. Saudara mara dan jiran tetangga berkunjung ke rumah bukannye sedikit. Walaupun ada ayah dan anak2 boleh membantu, tetapi tugas2 utama tetap mak yang buat.

Akhir2 ni mak memang kerap sakit dada. Setiap kali ke klinik, doktor akan periksa dan cakap mak kena gastrik. Doktor pun bagila ubat gastrik berkoyan2. Makan ubat ikut waktu tapi sakit dada tetap tidak berkurang. Kami syak mungkin mak kena gastrik sebab makan tak ikut waktu. Maklumlah, selera orang tua. Makan sesuap dua dah tak lalu. Kasihan juga tapi apa boleh buat. Pujuk pun tak makan dah, katanya kalau paksa juga telan nanti muntah. Aduhai..

Malam Sabtu lepas mak mengadu sakit dada yang tak tertahan2 lagi. Kerap betul menyerang. Kalau dulu satu hari dalam 1-2 kali tapi malam Sabtu lepas tak berhenti2 sakit dadanya. Aku sekeluarga di Jalan Kebun. Dapat tahu pun jam 1.30 pagi, tergerak hati nak check hp dalam handbag. Padahal abang aku, Yang sms aku sejak 11.30 malam. Huh! Punyala risau. Terus call tanya dorang mak macam mana. Katanya mak ok & doktor masukkan air dalam badan sebab dorang suspek mak gastrik (again). Adik perempuan aku, Ipai tak puas hati dengan anggapan doktor, takkanlah gastrik sampai berulang2 kali. Kadang2 ok pulak. Isk! Ipai paksa doktor buat ECG kat mak sebab kami rasa mak ada masalah dengan jantung. Jam 3 pagi adik perempuan sms bagitau yang mak kena warded & memang doktor kata ada something wrong dengan jantung mak. Iey... sabor jelah. Apapun, alhamdulillah setelah menunggu lama jam 5 pagi mak dapat masuk ke wad.

Semalam dan hari ni aku EL. Siapa pulak nak menjaga anak2 aku dan anak2 mengasuh yang emak jaga? Esok mungkin aku akan EL sehari lagi. Khamis dan Jumaat aku tak pasti lagi bagaimana. Semalam Yang melawat mak di hospital katanya mak akan warded beberapa hari lagi di HKL dan kemudian hospital akan transfer kes mak ke IJN. Ya Allah Ya Tuhanku, mudah2an kesihatan mak stabil dan segera dapat rawatan sebaik-baiknya di IJN nanti. Dan mudah2an penyakit mak belum lagi sampai ke tahap kronik. Amin..

Doakan kesihatan mak aku ye!

3 comments:

Nur Irfan Juezrie said...

insyaAllah.. ju doakan mak akak cpt sembuh.. mintak2 bukan serius..

Diarihatiku1976 said...

sama gak akak yekkk.. akak doakan semoga ianya cepat sembuh...

Mak Izz said...

thanks guys! t/hari td dh warded di IJN. doc nak wt pemeriksaan lanjut. hopefully tak serius. thanks again 4 ur concern.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Terima kasih kerana sudi melawat blog ini!