Friday, September 17, 2010

Catatan Raya 2010 - Mukadimah

Salam aidilfitri kepada semua,

Alhamdulillah, masih panjang umur lagi kita dapat berjumpa semula selepas bercuti lama. Macam mana sambutan raya korang? Harap2 seronok dan gembira la hendaknya. Sambutan raya aku tahun ni ok. Macam tahun2 lepas jugak. Ar nanti2lah aku cerita pasal sambutan raya. Tajuk pun mukadimah. Maka, mukadimah sajalah yek :)

Semalam ada jemputan rumah terbuka tunang Along di Pandamaran, Klang. Of coursela teringin nak jalan beraya kan. Apatah lagi ni kali pertama nak beraya di sini selepas pulang dari kampung. Mak ayah pun nak pergi juga jadi aku tunggu mereka sampai dulu di rumah Jalan Kebun. Kemudian kami gerak sama2 ke Pandamaran.

Episod cerita kini bermula.

Sebaik sahaja ayah sampai di rumah aku. Aku nampak ayah terus keluar dari kereta meluru ke kereta aku. Dalam hati aku dok tertanya2 "Nape ayah terburu2 sangat ni?"

Sampai je di pintu kereta, ayah terus terkam Izz Haris. Oh, rindu cucu rupanya. Lepas gomol2 Izz, gomol2 Hasanah pulak. Hehe.. nasib baik tak gomol menantu dia :P Sambil gomol budak2 tu aku perasan ayah selit sampul duit raya kat dorang. La.. apa la atuk ni. Kut ye pun nak bagi duit raya, tunggula masuk dalam rumah dulu ke. Ni baru sampai, tak sempat masuk dalam rumah lagi dah menghulur. Apa2 pun, terima kasihla atuk ye. Izz dengan Hasanah akan simpan duit tu dalam Tabung Haji. Don't worry.

Kemuncak cerita:

Bila ayah dah kembali ke kereta dia, aku pun masuk dalam perut kereta. Tengah Farizal driving, aku pun teringinla nak tengok berapa la RM yang atuk budak2 ni kasi. Ish... manade mata duitan lah! Saja nak tengok. Manalah tahu kalo2 banyak ke (hehe). Baru je pegang sampul tu dan belum sempat nak buka aku tengok ada tulisan kat sampul. Oh, rupa2nya ayah tulis nama cucu2 dia kat sampul. Alah.. macamla ramai sangat cucu dia. Tapi mungkin ayah standby untuk anak2 buah sekali kut. Yelah, lain peringkat umur lain nilainya. Aku pun buat macam tu :P

Masa baca nama Izz, aku ketawa terbahak2. Nak tahu kenapa? Ayah eja nama Izz jadi ESS. Wow, glamernya nama anak mak. Masa ni memang dah tak sabar nak tengok sampul Hasanah. Ntah apa pulak atuk eja. Sekali lagi aku ketawa terbahak2. Cuba korang teka apa ayah aku eja nama Hasanah. Hehe.. ayah eja SHANAHH. Wow, sekali lagi aku terkesima. Ess dan Shanahh. Very glamour gitu!

Ayah sekolah sampai darjah 5 je. Tak masuk sekolah menengah pun. Tapi dengan rezeki yang Allah kurniakan kepada kami, ayah dapat bawa kami semua merasa tinggal di negara orang selama 2 tahun setengah. Dan dengan jasa ayah juga, kami semua 7 beradik dapat pelajaran yang secukupnya. Mana yang tak berapa menjadi tu bukan salah ayah tapi salah diri sendiri. Alhamdulillah syukur..

"Atuk, terima kasih ye bagi duit raya pada Ess dan Shannah. Kitorang doakan atuk dan opah panjang umur, sihat tubuh badan dapat buat ibadat banyak2 dan dapat lihat kami membesar dengan baik supaya dapat balas jasa atuk dan opah, insyaAllah. Sayang atuk selalu!"

3 comments:

Nur Irfan Juezrie said...

wah..very the glamour nama ess n shannah.. takpa camne baik buruk pun itu ibu bapak kita kan? tak kisah la camne pun dorng.. yg penting takde dornag, takde la kita..

Mak Izz said...

u r rite!

-ina2210- said...

chik, duit raya izah lom dpt lg an???hehe =p

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Terima kasih kerana sudi melawat blog ini!