Thursday, December 10, 2009

Entry Khas untuk K'Neena

Wah.. mesti kembang kempis lubang idung Kak Neena sekarang. Ekekek.. buat julung kalinya aku tulis entry khas untuk seorang blogger yang hanya dikenali dalam dunia maya dan tidak pernah bersua hidung di alam realiti. Buat K'Neena yang teringin nak belajar macam mana nak masukkan sistem 'pengundian' dalam blog, silalah baca entry ini ye.

Wah.. bercakap macam pro saja tapi sebenarnya ramai orang lain dah tahu. Oklah, entry ni khas untuk K'Neena dan untuk kawan2 lain yang masih belum tahu bagaimana nak wujudkan sistem 'pengundian' tuh. Ala.. nampak tak kat bahagian kiri atas blog aku ni? Ar.. yang itulah. Yang aku tanya 'pendapat anda tentang blog ini'. Dah 3 hari aku letak tapi baru 6 orang je yang vote. Huahuahua... punyalah tak ramai reader blog aku ni. Takpe2, at least masih ada reader (yang setia). Aku kena lebih berusaha memantapkan blog agar lebih enak dibaca dan sedap dihayati. And aku kena lebih pantas mencuri masa2 senggang untuk menulis blog setiap hari. Yay!!!

Ok terus kepada subjek entry pada hari ni. Saya adalah seorang mak budak baru belajar nak mengajar pembaca2 yang tidak tahu sahaja (yang sudah tahu sila abaikan). Gini caranya ye kalau nak tambah sistem pengundian tu. *Aku ajar dengan cara yang paling asas je, tak susah pun nak bina.

1) Mula2 klik pada dashboard (papan pemuka).
2) Kemudian klik pula pada layout (reka letak).
3) Pastikan anda berada di page element (elemen laman) untuk add & arrange page elements (tambah dan susun elemen laman).
4) Selepas itu, jangan malu2, segeralah klik pada add gadget (tambah alat).
5) Kemudian, drag scrollbar turun ke bawah (cuba kira no 9 dari atas) anda akan jumpa polls (pengundian). Kliklah di situ dan ikuti langkah seterusnya. Try and error pasti berjaya. Hehe, mudah kan?

Pasni bolehlah korang upload macam2 jenis polls ye. Aku memang suka vote2 nih. Selepas ini aku akan jadi pengundi tegar kepada blogger tegar seperti K'Neena dan lain2.

Selamat mencuba!

3 comments:

NeenaAnuar said...

alahaiiii... sampai buat entry adik aku nih! hehehee.. TQ sooo much yer dikkk... terharu nih!

oooo.. ok ok... nanti akak cuba... nampak cam senang jerk tuu....

NeenaAnuar said...

hehehe.. dah.. akak dah buat dah! jadikkkk!! jgn lupa vote keh!!

btw... adik gigih kire tuk carik no polls tu di tangga ke 9... cara adik ngan akak same.. kalau bagi info mesti nak bagi in details.. i loike!!

Nur Irfan Juezrie said...

wah2.. dua kakak aku ni saling bertukar ilmu.. hehe..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Terima kasih kerana sudi melawat blog ini!