Tuesday, June 1, 2010

Indahnya Cameron Highlands I

Jom sambung entry vacation. Konon2 nak sambung cerita secepat mungkin. Tapi biasalah kan.. busy benda2 lain sampai tak sempat menyempat nak sambung cerita. Apepun, betullah tekaan korang (terima kasih ye kepada blogger2 yang sudi menjawab soalan aku dalam entry lepas). Kami sekeluarga telah selamat melencong ke Cameron Highlands! Yahoo~ Seronok tak terkata. Alhamdulillah tercapai juga hajat kami adik-beradik nak bawa mak dan ayah jalan2 di CH.

Perjalanan kami bermula seawal 9 pagi selepas mengisi perut dengan menu sarapan pagi di Behrang Stesen. Terus ke Simpang Pulai mendaki ke puncak. 1st time naik dari sini sampai sesat2 ke Gunung Rapat, tak tahu macam mana boleh terlepas simpang. Ceh! *Mungkin sebab kami follow kereta ayah kut. Haha.. :) Tapi kereta Kak Ngah lagi dahsyat, mereka terlajak sampai ke Ipoh. Patutla berejam kami menunggu tak sampai2.

Dari Simpang Pulai aku sedap buat taik mata (alasan untuk mengelak pening). Sejam ngorok, bukak2 mata je dah sampai area Kampung Raja. Wah... cantiknya pemandangan. Dengan deretan teres tanam2an, pohon2 menghijau betul2 buat segar mata memandang. Yelah, last time ke CH masa tahun 1993 (masa ni aku Darjah 5 ikut rombongan sekolah). Naik pulak ikut Tapah, bukan lalu pun kawasan teres tanaman bukit ni. Lalu hutan2, pokok2, ladang teh kemudian terus sampai Tanah Rata. Tak adventurelah aku rasa. Macamla aku yang bawak bas tu nak adventure konon2 :P Naik melalui Simpang Pulai lebih puas!

Dari Kampung Raja ke Tringkap. Tak singgah mana2 pun sebab tujuan utama nak cepat2 sampai Brinchang (nak isi perut yang dah berkeroncong). Tapi on the way ke Brinchang tu tersinggah sebentar di sebuah pasar (erm tak tahu apa nama tempat ni) berhampiran dengan Hotel Equatorial. Boleh tak kalau aku panggil tempat ni Brinchang Peak? Suka hati aku lah. Hehe.. Pasar ni kecik je, tak besar mana tapi barang2 memang fresh (semua barang kat CH pun fresh kan). Ada jual sayur2an, bunga2an, strawberry2an, keychain2an, dan macam2 lagilah. Tak penat berjalan kat sini sebab jalan sekejap je pun dah sampai hujung pasar. Btw saksikan wajah2 kami yang super teruja sebab dah lama & ada yang tak pernah sampai CH.

Gambar 1: Laluan pasar - sunyi tak ramai orang lagi sebab masih pagi. Seronok jalan2 tak ramai orang. Begitu santai sekali membeli-belah.


Gambar 2: Hujung pasar ada bukit menghijau. Sejuk, nyaman dan berangin...


Gambar 3: Along dan ayah bersama buah strawberry. Kan aku dah cakap kat tempat ni banyak strawberry. Ada yang ori, ada yang fake. Ni yang fake lah ^_^


Gambar 4: Ahli rombongan yang tiba dulu. Dari kiri; Along, Mak, Farizal, Yang (dukung Izz) & Ayah. Aku? *Makcik adalah photographer untuk rombongan kali ini.



Gambar 5: Turn makcik photographer bergambar pulak.

*Pesanan: Tatapan eksklusif buat kawan2 di luar sana yang teringin benor nak tengok aku mengandung 9 bulan. Ye, usia kandungan adalah 36 minggu dan aku masih gagah berjalan ke sana ke sinun. Kuatkan otot betis kununnya (malam2 cramp padan muka aku). Jangan abaikan kulit muka yang gebu gebas itu ye kerana cuaca adalah sejuk maka terasa kulit muka lebih licin dan cantik (ferashan). Bibir juga merah semulajadi tanpa sebarang calitan lipstick.

Gambar 6: Menantu, cucu dan mertua. Tak tahu kenapa trip kali ni Izz susah sangat nak bergambar. Geram sungguh panggil2 dia suruh pandang kamera tapi buat dek je. Mungkinkah kerana suhu sejuk melampau? Ekekek. *Kelihatan bangunan Hotel Equatorial di belakang.


Gambar 7 dan 8: Antara cenderahati yang dijual. Stokin, gloves, aneka fridge magnet & keychain. (Motif ada jual glove? Macam ada salji je kat CH, heheh!)



Apa yang aku shopping kat pasar ni ye? Jeng jeng jeng...

Jangan lupa baca entry selepas ini!

4 comments:

Nur Irfan Juezrie said...

wow.. mmg npk best.. n yg paling best.. dpt tgk perut akak.. huhu.. n izz pulak pki socks tp tak pki kasut.. hehe..

jackapron said...

Dah nak beranakpun sempat lg ker nak berblog nih?

Mak Izz said...

jue - izz mmg jrg pakai kasut sbb nt dia buang. tercicir leceh!

jack - selagi cite x abes, selagi tu terus berblog. nt dlm pantang pn msh blogging insyaAllah!

stroberi cekelat said...

Kalau berkesempatan, banyak lagi kena jelajah di Cameron Highlands. Itu baru Kea Farm, kan?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Terima kasih kerana sudi melawat blog ini!